»
»
»
Skab et godt arbejdsmiljø – 6 tips til at forbedre din arbejdsplads

Skab et godt arbejdsmiljø – 6 tips til at forbedre din arbejdsplads

De fleste voksne menneskers tilbringer hver dag mange timer på deres arbejdsplads, og derfor er det vigtigt, at alle har det godt, når de er på arbejde. Det er således vigtigt at have fokus på et skabe og bevare et godt arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Da et godt arbejdsmiljø resulterer i både gladere medarbejdere og bedre resultater for en virksomhed, er det værd at brug tid og ressourcer på at sætte på dagsordenen. I den forbindelse vil vi gerne give dig nogle af vores bedste tips til at skave et godt arbejdsmiljø.

Hvad kendetegner et godt arbejdsmiljø?

Arbejdsmiljø er et bredt begreb, der dækker over både psykiske og fysiske aspekter af dagligdagen på arbejdspladsen.

Hvad er et godt fysisk arbejdsmiljø?

De fysiske handler om at føle sig godt tilpas på sit arbejde rent fysisk. Det fysiske arbejdsmiljø afhænger således af ting som indeklima og niveauet af naturligt lys. Et godt fysisk arbejdsmiljø handler også om at sænke støj og generelt tænke på at skabe fysisk velvære gennem godt inventar, udstyr, værktøj og lignende. Dertil er arbejdsstillinger, pauser, motion, kostvaner og lignende faktorer vigtige i forhold til det fysiske arbejdsmiljø. 

Men hvad er et godt psykisk arbejdsmiljø så?

De psykiske aspekter af ens arbejdsmiljø handler om alt det, der foregår inde i hovederne på medarbejderne. Det psykiske arbejdsmiljø påvirkes derfor også af privatlivet, da pres fra venner eller familie, besværlig transport til og fra arbejde, dårlig boligsituation og så videre kan påvirke en medarbejder negative rent psykisk. 

Det psykisk arbejdsmiljø handler naturligvis også om det, der foregår på arbejdspladsen. Her bliver det psykiske arbejdsmiljø påvirket af relationer mellem kollegaerne og til chefer, hvor dårlig ledelse, mobning og dårlig kommunikation er eksempler på faktorer, der kan lede til et dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Hvordan skaber man et godt arbejdsmiljø?

Der er mange ting, du kan gøre for bidrage til et godt arbejdsmiljø på din arbejdsplads. Herunder får du 6 konkrete eksempler på tiltag, der vil hjælpe til et bedre arbejdsmiljø for dig selv og andre. Det er svært at skabe et godt fælles miljø alene, så fortæl dine kollegaer og din ledelse om disse tiltag og få dem med på vognen, så I sammen kan løfte denne vigtige opgave i flok.

1.     Optimer de faste fysiske rammer

De fysiske rammer på et kontor spiller som nævnt en stor rolle for arbejdsmiljøet. Hav derfor fokus på at skabe en god og indbydende indretning med godt inventar, hvor der er styr på ting som udstyr og lignende. Det er vigtigt med godt inventar som gode kontorstole, hæve-sænke borde, RollerMouses osv., så tag fat i din arbejdsmiljørepræsentant eller chef.

2.     Bevægelse og gode arbejdsstillinger

Hvis dit arbejde er meget stillesiddende, er det en rigtig god idé at gøre bevægelse til en naturlig del af dagligdagen. Det kan gøres med en daglig gåtur (måske en i går i fællesskab, så I dermed kommer hinanden lidt ved) eller ved at inkorporere mere bevægelse i arbejdet. Sørg også for at skabe gode og fleksible arbejdsstillinger, så I ikke kommer til at sidde i samme position hele dagen.

3.     Indeklima og lys

Et godt arbejdsmiljø handler om at arbejde i rare, optimale omgivelser. Det kan du sikre gennem tiltag som god belysning, masser naturligt lys og god ventilation.

4.     Bekæmp støj

Støj på arbejdspladsen kan virkende stressende for nogle medarbejdere, og det er derfor vigtigt at nedbringe både støj og baggrundsstøj så meget som muligt. Tænk over, ikke at råbe til hinanden gennem lokalet, om telefonsamtaler kan tages i et mødelokale eller om I skal have mulighed for at låne høreværn.

5.     Lyt til dine medarbejdere/kollegaer

Som leder er det vigtigt at være lydhør over for andre. Dine medarbejdere kan nogle gange se ting, du ikke selv kan se. Lyt derfor til dem, når de kommer med forslag til, hvordan arbejdsmiljøet kan forbedres. Du kan eventuelt lave at anonymt spørgeskema for at få en idé om, hvad dine medarbejdere gerne ser ændret.

6.     Tag det psykiske arbejdsmiljø alvorligt

Det er vigtigt at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø hver dag, da de psykiske arbejdsforhold betyder mindst lige så meget for medarbejdernes trivsel og velvære som de fysiske rammer. Lyt derfor til dine medarbejdere og tag deres forslag alvorligt og hav generelt fokus på den psykiske trivsel. God psykisk trivsel sikrer du bl.a. gennem god ledelse, ved at lytte til dine medarbejdere og ved at give dem mulighed for udvikling og forfremmelse. Sæt trivsel på dagsordenen ved at investere tid og penge i dine medarbejdere.

Find en god balance mellem arbejdsliv og privatliv

Arbejdet fylder unægtelig en stor del af de fleste voksne menneskers liv, da de fleste tilbringer mere end 1/3 af deres dag på arbejdspladsen. Men det er samtidigt vigtigt, at arbejdet ikke tager over og fylder hele ens liv. Dette kalder man ”work life balance”, og det handler om have fokus på at sætte en god balance mellem arbejdsliv og privatliv.

Herunder har vi opstillet tre gode råd, som har fokus på netop work life balance:

  1.  Hold fri, når du holder fri.
    Hvis du har et kontorjob, så lad computeren blive på kontoret – og det samme med arbejdstelefonen. På den måde kan du lettere holde fri, når det bliver fyraften.
  2.  Skab faste rutiner på hjemmekontoret.
    Hvis du af og til arbejder hjemmefra, så skab nogle faste rutiner ligesom på kontoret. Sæt alarmen til kl. 8, når du skal påbegynde arbejdet og sæt alarmen igen, når det er fyraftenstid. Husk at holde pauser og gå evt. en tur, når du får fri, så du kommer væk fra hjemmekontoret og kan holde ordentligt fri, når du kommer tilbage til dit hjem.
  3. Slet arbejdsapps
    Slet mailprogrammer og andre apps, dit arbejde er koblet op til, fra din telefon. På den måde skal du ikke forholde dig til arbejdsinformationer, når du har fri.

Det kan naturligvis være nemmere sagt end gjort at finde en god balance mellem arbejds- og privatliv. Det kræver nemlig øvelse at skabe og opretholde den gode work life balance. Snak gerne med dine kollegaer og ledelse om det, hvis du oplever, det er et stort problem i hverdagen.

Styrk effektiviteten og formindsk sygefravær med godt arbejdsmiljø

Vidste du, at et dårligt arbejdsmiljø på din arbejdsplads kan påvirke virksomheden negativt på flere måder? Det kan blandt andet sænke kvaliteten og effektiviteten samt bidrage til et øget sygefravær. Netop derfor er det ekstremt vigtigt, at der fokuseres på at skabe og bevare et godt arbejdsmiljø.  Flere undersøgelser viser, at medarbejdere, som befinder sig et i godt arbejdsmiljø, er mere effektive end medarbejdere, som befinder sig i et dårligt arbejdsmiljø. Et højt sygefravær kan i sidste ende være en stor udgift for virksomheden – og alene derfor er der god grund til at investere i et godt arbejdsmiljø.

Skab et godt arbejdsmiljø gennem teambuilding

Det er ikke fordi, man behøver at være gode venner med alle ens kollegaer. Men det hjælper meget, hvis medarbejderne på en arbejdsplads kommer godt ud af det med hinanden. I kraft af teambuilding arrangeret af World of Adventure kan i sætte fokus på det gode arbejdsmiljø – og fokusere på teambuilding, hvor I kan lære hinanden bedre at kende, så I kan blive mere opmærksomme på hinandens styrker og svagheder og bliver bedre til at kommunikere og arbejde sammen i hverdagen. God kommunikation er en fordel både i forhold til teamsamarbejde og det psykiske arbejdsmiljø.

Klik her og læs mere om de muligheder for teambuilding, vi tilbyder hos WOA. Kontakt os gerne med jeres konkrete udfordringer i forhold til arbejdsmiljø, så vi kan være behjælpelige med at sammensætte en dag, hvor vi kan blive klogere på udfordringerne og løsningerne i kraft af teambuilding. Et godt arbejdsmiljø betaler sig, så invester i jeres allerede nu.

Bedøm: Klik på stjernerne

Gns. 1 / 5. Antal: 1

Ingen anmeldelser

Spørgsmål og svar

Hvad er et godt arbejdsmiljø?

Begrebet arbejdsmiljø dækker over to dele, det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. For at have, hvad der kan betegnes som et godt arbejdsmiljø, skal der altså både være styr på de fysiske rammer som belysning, støjniveau, udluftning og arbejdsstillinger men sandelig også psykosociale aspekter som en god omgangstone, en hensigtsmæssig kommunikations- og feedbackkultur og en generel god stemning. I et godt arbejdsmiljø trives medarbejderne og har en høj arbejdsglæde og engagement.

Hvorfor er det vigtigt med et godt arbejdsmiljø?

Det er vigtigt at skabe og bevare et godt arbejdsmiljø, da det har mange fordele for både det enkelte menneske og for hele virksomheden. Undersøgelser viser nemlig, at effektiviteten øges, og at sygefraværet falder, når man har et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø. Det er derfor værd at bruge både tid og penge på at skabe gode arbejdsrammer for sine medarbejdere.

Hvordan skaber man et godt arbejdsmiljø?

Et godt fysisk arbejdsmiljø er let at skabe, hvis man har fokus på at lufte ud og have en korrekt belysning, investerer i gode ergonomiske møbler og/eller maskiner og instruerer sine medarbejdere i gode arbejdsvaner som korrekte arbejdsstillinger og indlagte pauser med let motion. Det kan være sværere at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø, men det kræver blandt andet en god kommunikationskultur med fokus på respekt, tillid og konstruktiv feedback. At skabe og bevare et godt arbejdsmiljø kræver arbejde hver dag. Alle bærer en del af ansvaret, men det er vigtigt, at ledelsen er fanebærer.

Relaterede nyheder

October 11, 2023
Søren Madsen
Julen er ikke bare en højtid; den er en dybfølt følelse af fest og samhørighed. Julearrangementer giver os muligheden for at skabe uforglemmelige øjeblikke sammen, som medarbejderne vil se tilbage på med smil på læben.