Dyk dybere ned i vores 4 gode råd
For at kunne forstå hvorfor vi har udvalgt de fire gode råd ovenfor, vil vi her uddybe, hvad vi mener med hvert punkt, og hvorfor det er vigtigt.
1. At sammensætte teams ud fra personlighedstyper
Når du sammensætter teams ud fra personlighedstyper, kan teamet som helhed (og i sidste ende virksomheden) få glæde af individets styrker. På den måde kan de forskellige personer i teamet drage fordel af hinandens styrker, og I kan dermed få løst opgaven godt, selvom alle teammedlemmer selvfølgelig også har nogle svagheder.
Man kan bruge værktøjer såsom DISC[1], men man kan også sammensætte teams tilfældigt. Det vigtigste er at undgå, at medarbejderne selv finder sammen i teams, da man ofte har en tendens til at omgås dem, der minder mest om én selv. Et team bestående af profiler med den samme personlighedstype er ikke optimalt. Da hver personlighedstype har særlige styrker og svagheder, er det nemlig bedst at lave blandede teams, så I får noget fra hver type.
2. Investering af tid og penge i firmaarrangementer
Det er en god idé at investere både tid og penge i firmaarrangementer. Det signalerer nemlig til alle medarbejdere – fra lederen til serviceassistenten – at deres indsats er værdsat.
Når en medarbejder føler sig værdsat, er der større sandsynlighed for, at vedkommende gør en stor indsats, hvilket skaber en cirkulær effekt. For når de mærker, at de er værdsatte og gør en indsats, er det oplagt at rose medarbejderen, hvilket fører til øget arbejdsglæde. De gør i sidste ende, at man bedre kan fastholde medarbejderne, og at de trives.
Udover den enkelte medarbejders forbedrede indsats og øgede arbejdsglæde, vil man også ofte opnå et stærkere sammenhold mellem medarbejderne og fællesskabsfølelse i virksomheden. Dette gør det mere gnidningsfrit at samarbejde, når der skal løses opgaver på tværs i firmaet eller måske blot i en enkelt afdeling. Mange opgaver kræver nemlig, at man kan samarbejde effektivt for at nå i mål.
3. Lyt til alle medarbejdere
Når du (eller lederen) lytter til den enkelte medarbejder i teamet (og i firmaet som helhed), er der større chancer for at undgå misforståelser og miskommunikation, der kan føre til mistrivsel.
Hvis I fra toppen signalerer, at ingen idéer er dårlige, at alle fortjener at blive hørt og at alle medarbejdere er lige vigtige, skaber I et produktivt arbejdsmiljø, hvor medarbejderne bedre kan spørge kollegaer om hjælp eller bede andre om input til kommende opgaver eller feedback efter jeres teamworkopgaver eller teambuildingevent er overstået. Derfor gavner det at lytte til alle medarbejdere.
4. Afholdelse af teamudviklingssamtaler
Teamwork opstår, når der er et godt sammenhold mellem de enkelte medlemmer i teamet. Enhver kan sætte en gruppe mennesker sammen, men en gruppe mennesker, der sammen løser en opgave, er ikke nødvendigvis lig med teamwork. Derfor er det vigtigt at gøre en indsats for, at medlemmerne i teamet lærer hinanden at kende, inden den store/krævende/langvarige opgave sættes i gang.
Når teamudviklingssamtalerne afholdes løbende, kan du eller lederen (den der har ansvaret for teamet) bedre komme udfordringer i forkøbet. Ved at afholde samtaler løbende, kan ledelsen i virksomheden få en føling med, hvordan det går med teamet og med opgaven, og de kan dermed sætte tiltag i gang, som justerer eller på anden vis forbedrer arbejdsgruppens samarbejde.